2. Od úspěchu k inovacím
Devadesátá léta. Doba, kdy mohl chytit příležitost za pačesy skoro každý. Stačil k tomu skvělý nápad, pracovitost, vytrvalost, schopnost čelit výzvám a určitá dávka štěstí. Grundovi měli všechno z toho.
Nestíháme!
Zakázka na 300 předložek pro obchodní dům Kotva byl teprve začátek. Nápad paní Grundové vyrábět koupelnové předložky se ukázal jako geniální. Už za pár let byla poptávka tak veliká, že nebylo snadné ji stíhat. „Na křižovatce nahoře stály ráno fronty dodávek, aby jejich majitelé byli mezi prvními, kdo si může vybrat, až sklad otevřeme,“ říká Jiří Grund. „Zákazníci vůbec nekoukali na barvy, nekoukali na design, brali prostě všechno,“ dokresluje atmosféru 90. let paní Grundová. „Před Vánocemi nám ve skladu zůstala viset jediná předložka, oranžová, tak neskutečná ta poptávka byla,“ doplňuje Jiří Grund.
Hlavně neusnout na vavřínech
Od roku 1993 GRUND pravidelně vystavoval na největším mezinárodním veletrhu bytového textilu a designu Heimtextil ve Frankfurtu nad Mohanem. Právě tam se podařilo navázat celou řadu užitečných kontaktů se zahraničím. Podnikání šlapalo dobře, poptávka stále převyšovala nabídku, ovšem Grundovi si uvědomovali, že pokud chtějí vytvořit skutečně silnou a stabilní značku, nemohou usínat na vavřínech.
Už od začátků podnikání většinu z toho, co prodejem vydělali, do firmy znovu vraceli. Nakupovali stroje, starali se o své lidi a budovali značku. „Jeden z hlavních důvodů, proč tu jsme, je, že máme vlastní vývoj, vlastní značku a vlastní prodejní kanály,“ říká Jiří F. Grund. Nic z toho ovšem nebylo samo sebou. Kolik textilních firem, které vznikly krátce po revoluci, přežilo do dnešního dne?
Dva tisíce těžkých chvil
První velká krize nastala kolem roku 2000 spolu se vstupem Číny do světové obchodní organizace. Konkurovat levnému čínskému textilu dokázala jen hrstka společností. Značka GRUND přežila díky exportu a změnám, ke kterým mělo vedení odvahu. Jednou z klíčových byl nákup obrovského všívacího stroje ColorTec, který nahradil ruční práci 35 lidí. „Kolem roku 2010 nastala chvíle, kdy jsme si říkali, jestli to vůbec zvládneme. Rostly ceny energií, rostla konkurence z Číny a koruna posilovala. Nakonec jsme to ustáli, ale vyžadovalo to spoustu změn ve výrobě, zefektivnění procesu i zeštíhlení firmy,“ popisuje náročnou dobu Jan Grund.
První dotyk světového designu
V roce 2005 podnikl Jiří F. Grund další odvážný krok. Ke spolupráci oslovil designéra světového jména i významu Luigiho Colaniho. Bylo to poprvé, co se značka GRUND spojila se špičkovým designem a rozhodně ne naposled. Design se stal klíčovou ingrediencí při vytváření nových modelů koberečků, a tak to platí dodnes.