V čem spočívá tajemství úspěchu rodinného podnikání? Jaké jsou klíčové přísady?
Tajemství úspěchu
„Stalo se nám, že nám po 20 letech volali lidi, že by potřebovali přetřít ten latex, že jinak kobereček drží.“ Mimořádná kvalita, kterou popsal současný ředitel rodinné firmy Jiří Grund, je jedním z faktorů, které přispěly k úspěchu značky GRUND. Jaké jsou ty další?
Ještě na začátku 90. let pracovalo v Česku v textilním průmyslu až 800 tisíc lidí. Dnes je to kolem 35 tisíc. Tak obrovský propad však nemá na svědomí jen příval levného zboží z Číny. Těch důvodů je víc.
Změna je život
Během komunismu nikdo neřešil, jestli podnik, ve kterém pracuje, vydělává, nebo ne. Takové úvahy byly natolik vzdálené od každodenního života zaměstnanců, že se o to nikdo nestaral. Pokud ovšem máte firmu, na jejímž zisku závisí život vaší rodiny, snažíte se pro úspěch udělat maximum.
Grundovi museli udělat celou řadu rozhodnutí, která rozhodně nebyla jednoduchá. Jedním z nejtěžších byla investice do obrovského stroje ColorTec, který nahradil práci 35 lidí. „Šli jsme do technologie, která se ukázala pro náš typ výroby jako správná, a díky tomu jsme získali obrovský náskok v produktivitě,“ říká k tomu Jiří Grund.
Krása se vyplácí
Další důležitou přísadou úspěchu byla investice do designu. Všechno odstartovala spolupráce se světoznámým Luigim Colanim. Následovala celá řada významných jmen, pro které představovalo navrhování koberečků často první zkušenost s bytovým textilem. „Postupně jsme se naučili vytvářet co nejtěžší návrhy, aby to, co děláme, neuměl nikdo jiný,“ poodhaluje jednu z firemních strategií, která napomohla k úspěchu, Jiří Grund.
Lidé jsou klíč
Snad nejdůležitějším článkem na cestě k úspěchu jsou však lidé. „Byli jsme překvapeni, že z těch velkých firem přišli ti lidé k nám, do krkonošské dřevěnky, kde byly stísněné podmínky. Že šli z jistoty do nejistoty, a že u nás zůstali. Po pár letech, kdy u nás vyrostly velké firmy, a chtěly ty lidi lanařit, tak oni neodešli, ale zůstali u nás, protože nám věřili, a toho si velmi vážíme,“ popisuje situaci Jiří F. Grund.
Ve firmě GRUND je vzájemná úcta a respekt dodnes znát. Když všichni čtyři členové rodiny procházejí firmou, je to jako kdyby tudy procházel královský pár se svými následníky. Lidé se na chvíli zastaví a v očích mají takový zvláštní lesk, takovou hrdost na to, co dělají a pro koho to dělají. Všichni se vzájemně zdraví, Jiří F. Grund se s každým na chvilku zdrží, aby se zeptal na zdraví manželky, nebo jak se mají děti. To se jen tak někde nevidí.