CELOZÁVODNÍ DOVOLENÁ: Milí zákazníci, naši zaměstnanci i stroje si po celoroční práci zaslouží trochu volna. Od 13. 7. do 26. 7. čerpáme dovolenou. Své objednávky samozřejmě posílat můžete. Jen je, krásně odpočatí a s novou chutí do díla, budeme vyřizovat až od pondělí 29. 7. Krásné léto vám přeje váš GRUND.

Co je Black Friday?

Oficiálně uznané verze vzniku Black Friday jsou přinejmenším dvě. Zatímco jedna se váže ke konkrétním událostem, další souvisí s obchodem. Obě však mají původ ve Spojených státech, kde toto nákupní šílenství zažívají už několik dekád.

První varianta vzniku Black Friday

se váže k americkému městu Filadelfie. Právě tam se okolo roku 1961 rozšířilo toto označení pro hustý dopravní ruch, který následoval po Dni díkuvzdání. Ten tradičně spadá na poslední čtvrtek v listopadu. Následující pátek má většina Američanů volno, proto v městě neúměrně rostla doprava. Lidé využívali volno k návštěvě fotbalového zápasu, takže v ulicích se pohybovalo velké množství lidí. Bystří obchodníci tento zvýšený pohyb osob samozřejmě zaznamenali a využili ho k prodeji svého zboží.

Druhá verze

souvisí se samotným obchodováním. O pár desítek let později toto označení Američané vztáhli k přechodu obchodníků z červených čísel na ta černá, která chce ve svých účetních knihách vidět každý. Právě v závěru listopadu se tržby konečně překlopily do čistého zisku. Black Friday je v této verzi příběhu jednoznačně pozitivním označením pro obchodní úspěch značek.

Ať už Black Friday vzniklo jakkoli,

postupem času se rozvinulo v pravé nákupní šílenství. Ve Spojených státech jsou lidé dodnes schopni stát ve frontách před obchody klidně celou noc. Při otevření obchodů se potom natlačí dovnitř s takovou vervou, že dokonce občas dochází i ke smrtelným zraněním. Nejvíce ohrožena bývá ostraha, která má otevření dveří na starosti. Výjimkou však není ani propuknutí davového šílenství, během kterého může dojít k ušlapání některého nákupuchtivého zákazníka.  

Spolu s objevením internetu se kamenným prodejnám trochu ulevilo.

Namísto nočního přespávání ve frontě lidé raději volí cestu pohodlného nakupování z domova. Z jednodenní akce se postupně vyvinuly dny či dokonce týdny slev, které mají za cíl uvolnit sklady před Vánocemi. K tomuto fenoménu dokonce vznikl umělý název Cyber Monday, který se snaží být on-line obdobou Black Friday a spadá vždy na první pondělí po Black Friday. V každém případě je moudré slevy rozložit do vícero dní, aby nedošlo k nechtěným výpadkům sítě v souvislosti se zvýšenou návštěvností stránek.

Pravidel kolem svátku slev je celá řada. Ať už obchodníci volí den či týden, vždy by přitom měli respektovat jediné pravidlo a tím je období okolo skutečného černého pátku. Jinými slovy Black Friday uprostřed května je holý nesmysl. Je to dílo ryze českých zaměstnanců marketingových oddělení. A jak to vidíte vy? Napište nám na love@grund.cz.